Niets is zo vervelend als trage meldingen van je deurbel of camera. Voor je het weet is de bezorgers of het bezoek alweer weg. Niet handig! In dit artikel een uitgebreide uitleg over hoe je vertraagde meldingen van jouw slimme deurbel, camera of anders smart-apparaat kunt oplossen.
Je bent niet de enige…
Recent heb ik aan de nieuwsbriefleden van Smarthomefans een poll voorgelegd: heb jij ook een vertraging van meer dan 3 seconden bij jouw slimme deurbel of camera?
Het resultaat was… Overweldigend! Uit mijn onderzoek bleek dat ruim 80% last heeft van vertragingen bij deurbel of camera.
Heel eerlijk: ik vind dit erg veel. Tijd dus om hier eens wat dieper op in te gaan en naar oplossingen te zoeken voor deze vertraagde meldingen.
Zelf reageren mijn camera’s en slimme deurbel tegenwoordig binnen een paar seconden. Daarom heb ik in dit artikel een aantal tips voor je verzameld waarmee jij dit hopelijk ook voor elkaar krijgt.
Vertraging deurbel- of camera- meldingen
Laten we eerst zoeken naar de oorzaak, wat is de reden dat vertraagde meldingen zijn? Dan is bij iedereen anders, maar er zijn wel een aantal hoofdoorzaken aan te wijzen. Vervolgens gaan we verder om deze op te lossen.
- Netwerk / wifi – Mogelijk is jouw wifi-netwerk niet optimaal, hier zijn oplossingen voor gelukkig.
- Cloudservice of -dienst – Als jouw meldingen via een cloudservice verzonden worden, kan hier ook een vertaging optreden. Denk bijvoorbeeld aan een Ring abonnement of Nest Aware.
- Smartphone – Er zijn instellingen op jouw smartphone (of tablet) die vertraging kunnen veroorzaken
- Instelling smarthome-apparaat – Mogelijk staan jouw instellingen niet helemaal goed
- Defect smarthome-apparaat – Misschien heeft jouw slimme deurbel, camea of ander smarthome-apparaat wel een probleem.
Voordat we met de oplossingen aan de slag gaan, laten we ook nog definiëren wat nu precies vertraagde meldingen zijn. Hoeveel tijd moet er tussen de actie en de melding zitten voordat we dit ’traag’ noemen?
Overigens komt dit bij alle merken in alle prijsklassen voor. Of je Eufy deurbel vertraagd is, je Ring deurbel langzame meldingen geeft of LSC Smart Connect traag is. Het zijn allemaal problemen die ik vaker voorbij heb zien komen.
Trage meldingen: wat is traag?
Voordat we aan de slag gaan met een stappenplan, allereerst een definitie van traag. Voor sommigen is 1 seconde vertraging al veel, anderen vinden 10 seconden acceptabel.
Dat er een kleine vertraging in zit, is bijna onoverkomelijk, want er moet nogal wat gebeuren als er op de deurbel gedrukt wordt of een camera beweging detecteert.
- Er wordt aangebeld / camera detecteert beweging
- Seintje wordt naar de server van fabrikant gestuurd (of naar je lokale unit, zoals een Homebase of Chime (gong)). Dit gebeurt via internet.
- Deze gegevens moeten verwerkt worden en er moet een seintje terug naar de juiste apparaten.
- Deze data wordt verzonden naar jouw Chime, lokaal apparaat, Google Home en/of smartphone.
- Deze melding moet verwerkt worden en een actie uitgevoerd (bijvoorbeeld een geluidssignaal)
Je kunt je voorstellen dat dit wel even kan duren. Laten we daarom hier de geaccepteerde vertraging stellen op maximaal 2-3 seconden.
Dit geeft nog genoeg tijd om te reageren op een deurbel of bewegingsmelding.
Trage meldingen oplossen: een stappenplan
Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag: waarom komen de meldingen vertraagd binnen? Dit kan meerdere oorzaken hebben en is ook afhankelijk van jouw persoonlijke situatie, merk deurbel/camera, wifi-verbinding en meer.
Om oorzaken uit te sluiten, kun je beginnen met onderstaand stappenplan.
💡 Neem de tijd voor het stappenplan
Het stappenplan is zo opgezet dat we beginnen met de meest logische checks en oplossingen. Hoe verder je komt, hoe specifieker de oplossing wordt.
1. Netwerk en wifi: verbinding checken
Alhoewel elke woning, situatie en internetverbinding anders is, gaan we toch eerst checken of en hoe goed jouw wifi (of bedraad internet) is.
Op zichzelf zegt dit niet zoveel, maar op deze manier krijg je wel een idee hoe snel jouw verbinding is. Vergelijk dit ook met de maximale snelheid die jouw provider zou moeten leveren.
Oplossing 1: Zorg dat je wifi-verbinding beter wordt. Dit kan bijvoorbeeld met het aanschaffen van een router, of een eigen mesh-netwerkje creëren. Dit klinkt lastiger dan het is. Hier kun je bijvoorbeeld dit product voor aanschaffen, een basismodel dat niet te duur is. Zelf gebruik ik deze (3 stuks)
Oplossing 2: Bekijk of het mogelijk is om het wifi-bereik te verbeteren door de router, repeater of access point dichter bij de deurbel of camera te zetten.
Het is ook mogelijk dat de afstand tot jouw gong (chime) of homebase simpelweg te groot is.
Oplossing 3: Verplaats de homebase of gong voor een beter bereik en snellere meldingen.
2. Cloudservice of dienst: storing?
Heb je een abonnement of clouddienst bij jouw smarthome, dan is het goed om te checken of er geen storing is. Het is namelijk goed mogelijk dat er iets aan de hand is met de servers van bijvoorbeeld Ring, Eufy (ja die hebben ook een clouddienst;)) of Nest.
Heb je geen abonnement of gebruik je lokale opslag (bijvoorbeeld Eufy, LSC Smart Connect), dan kun je deze stap overslaan
Oplossing 4: Check de statuspagina van jouw abonnement en clouddienst
Hieronder vind je een aantal directe links. Anders Google je op: ‘<merk> status’.
3. Instellingen smarthome-app
Misschien een open deur, maar het komt maar eens voor dat de instellingen van jouw smarthome-app niet goed staan. Hierdoor krijg je vertraagde meldingen binnen.
Het is daarom maar beter dit gewoon even te checken.
Oplossing 5: Check de instellingen van jouw app
Ga na of de instellingen van jouw smarthome-app goed staan!
4. Smartphone instellingen
Tegenwoordig bouwen smartphone-fabrikanten veel handige functies in. Eén daarvan is de energiebespaarder. Daarmee zorg je ervoor dat de batterij van jouw telefoon langer meegaat.
Hierbij wordt onder andere de frequentie waarmee gecheckt wordt op nieuwe meldingen ook verlaagd. Daardoor kan het zijn dat bepaalde meldingen vertraagd binnen komen.
Vroeger stond vooral Huawei bekend om deze vertragingen en kwamen meldingen soms pas minuten later binnen. Tegenwoordig is dit wel verbeterd, maar elke smartphone-fabrikant heeft deze functie tegenwoordig.
5. Problemen met jouw deurbel, camera of ander apparaat
Het is ook mogelijk dat jouw apparaat zelf een probleem heeft. Mogelijk moet er een software-update gedaan worden, of een reset.
Dit is per apparaat verschillend, dus het is lastig hier een concrete uitleg voor te geven. Op Smarthomefans heb ik veel guides geschreven over het resetten van deurbellen en camera’s, dus gebruik daarvoor de zoekfunctie op de site.
Oplossing 7: Het is ook mogelijk dat jouw smarthome-device een probleem heeft.
- Check of er een firmware-update is
Dit doe je binnen de instellingen van jouw app
Als bovenstaande allemaal geen oplossing biedt, dan is er nog maar één ding dat je kunt doen.
Oplossing 8: Reset je device
Reset jouw volledige smarthome-apparaat. Zoek op Smarthomefans naar een uitleg, maar je kunt uiteraard ook Google of YouTube hiervoor gebruiken. Hieronder een aantal handige links.
Nog steeds geen oplossing, dan is er nog een allerlaatste strohalm
Oplossing 9: Neem contact op met de fabrikant
Neem contact op met de fabrikant van jouw apparaat. Dit kan ook via de winkel waar je hem gekocht hebt als je er niet uitkomt.
Tot slot
Hopelijk heeft dit jouw ‘vertraging’ opgelost. Zelf heb ik meerdere camera’s en een slimme deurbel in huis. Na het toepassen van deze stappen, reageren ze allemaal binnen een paar seconden.
01
Review nieuwe HomeWizard Energy Socket: de upgrade waard?