Vertraging bij je slimme deurbel of camera: zo los je het op

Geschreven door

Ruud Caris

deurbel vetraging

Laatste update:

0

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

Niets is zo vervelend als trage meldingen van je deurbel of camera. Voor je het weet is de bezorgers of het bezoek alweer weg. Niet handig! In dit artikel een uitgebreide uitleg over hoe je vertraagde meldingen van jouw slimme deurbel, camera of anders smart-apparaat kunt oplossen.

Je bent niet de enige…

Recent heb ik aan de nieuwsbriefleden van Smarthomefans een poll voorgelegd: heb jij ook een vertraging van meer dan 3 seconden bij jouw slimme deurbel of camera?

Het resultaat was… Overweldigend! Uit mijn onderzoek bleek dat ruim 80% last heeft van vertragingen bij deurbel of camera.

Vertraging deurbel camera melding
Uitslag Smarthomefans onderzoek

Heel eerlijk: ik vind dit erg veel. Tijd dus om hier eens wat dieper op in te gaan en naar oplossingen te zoeken voor deze vertraagde meldingen.

Zelf reageren mijn camera’s en slimme deurbel tegenwoordig binnen een paar seconden. Daarom heb ik in dit artikel een aantal tips voor je verzameld waarmee jij dit hopelijk ook voor elkaar krijgt.

Ring deurbel Smarthomefans - 1
Ring deurbel

Vertraging deurbel- of camera- meldingen

Laten we eerst zoeken naar de oorzaak, wat is de reden dat vertraagde meldingen zijn? Dan is bij iedereen anders, maar er zijn wel een aantal hoofdoorzaken aan te wijzen. Vervolgens gaan we verder om deze op te lossen.

  • Netwerk / wifi – Mogelijk is jouw wifi-netwerk niet optimaal, hier zijn oplossingen voor gelukkig.
  • Cloudservice of -dienst – Als jouw meldingen via een cloudservice verzonden worden, kan hier ook een vertaging optreden. Denk bijvoorbeeld aan een Ring abonnement of Nest Aware.
  • Smartphone – Er zijn instellingen op jouw smartphone (of tablet) die vertraging kunnen veroorzaken
  • Instelling smarthome-apparaat – Mogelijk staan jouw instellingen niet helemaal goed
  • Defect smarthome-apparaat – Misschien heeft jouw slimme deurbel, camea of ander smarthome-apparaat wel een probleem.

Voordat we met de oplossingen aan de slag gaan, laten we ook nog definiëren wat nu precies vertraagde meldingen zijn. Hoeveel tijd moet er tussen de actie en de melding zitten voordat we dit ’traag’ noemen?

Overigens komt dit bij alle merken in alle prijsklassen voor. Of je Eufy deurbel vertraagd is, je Ring deurbel langzame meldingen geeft of LSC Smart Connect traag is. Het zijn allemaal problemen die ik vaker voorbij heb zien komen.

Ring Stick Up Cam Smarthomefans

Trage meldingen: wat is traag?

Voordat we aan de slag gaan met een stappenplan, allereerst een definitie van traag. Voor sommigen is 1 seconde vertraging al veel, anderen vinden 10 seconden acceptabel.

Dat er een kleine vertraging in zit, is bijna onoverkomelijk, want er moet nogal wat gebeuren als er op de deurbel gedrukt wordt of een camera beweging detecteert.

  1. Er wordt aangebeld / camera detecteert beweging
  2. Seintje wordt naar de server van fabrikant gestuurd (of naar je lokale unit, zoals een Homebase of Chime (gong)). Dit gebeurt via internet.
  3. Deze gegevens moeten verwerkt worden en er moet een seintje terug naar de juiste apparaten.
  4. Deze data wordt verzonden naar jouw Chime, lokaal apparaat, Google Home en/of smartphone.
  5. Deze melding moet verwerkt worden en een actie uitgevoerd (bijvoorbeeld een geluidssignaal)

Je kunt je voorstellen dat dit wel even kan duren. Laten we daarom hier de geaccepteerde vertraging stellen op maximaal 2-3 seconden.

Dit geeft nog genoeg tijd om te reageren op een deurbel of bewegingsmelding.

Eufy deurbel

Trage meldingen oplossen: een stappenplan

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag: waarom komen de meldingen vertraagd binnen? Dit kan meerdere oorzaken hebben en is ook afhankelijk van jouw persoonlijke situatie, merk deurbel/camera, wifi-verbinding en meer.

Om oorzaken uit te sluiten, kun je beginnen met onderstaand stappenplan.

💡 Neem de tijd voor het stappenplan

Het stappenplan is zo opgezet dat we beginnen met de meest logische checks en oplossingen. Hoe verder je komt, hoe specifieker de oplossing wordt.

1. Netwerk en wifi: verbinding checken

Alhoewel elke woning, situatie en internetverbinding anders is, gaan we toch eerst checken of en hoe goed jouw wifi (of bedraad internet) is.

Verbinding checken
Het checken van je verbinding is een goed begin van dit proces. Dan weet je of het aan jouw wifi/netwerk ligt, of dat er andere oorzaken zijn.
Check de snelheid bij de deurbel, camera of ander apparaat
Loop met je smartphone naar de deurbel/camera
Check hoe goed de wifi is
Hou hem ernaast, check eerst hoeveel streepjes wifi-bereik je hebt. 4/4 is goed, 3/4 is acceptabel en minder is relatief slecht.
Doe een snelheidstest
Start een snelheidstest. Je kunt een app downloaden of naar fast.com gaan. Hierbij zie je alleen de download, maar dit geeft een indicatie van de snelheid bij jouw slimme deurbel of camera. Streef hier naar minimaal 25 Mbps, idealiter meer.

Op zichzelf zegt dit niet zoveel, maar op deze manier krijg je wel een idee hoe snel jouw verbinding is. Vergelijk dit ook met de maximale snelheid die jouw provider zou moeten leveren.

Oplossing 1: Zorg dat je wifi-verbinding beter wordt. Dit kan bijvoorbeeld met het aanschaffen van een router, of een eigen mesh-netwerkje creëren. Dit klinkt lastiger dan het is. Hier kun je bijvoorbeeld dit product voor aanschaffen, een basismodel dat niet te duur is. Zelf gebruik ik deze (3 stuks)

Oplossing 2: Bekijk of het mogelijk is om het wifi-bereik te verbeteren door de router, repeater of access point dichter bij de deurbel of camera te zetten.

Het is ook mogelijk dat de afstand tot jouw gong (chime) of homebase simpelweg te groot is.

Gong of homebase te ver
Heb je een losse gong of homebase, dan staat deze mogelijk te ver van jouw deurbel of camera af. Dit check je op de volgende manierjk
Plaats je chime of homebase dichtbij
Plaats je Chime of Homebase zo dicht mogelijk bij de camera / deurbel en steek deze in het stopcontact.
Bekijk de vertraging bij beweging of aanbellen
Check hoe lang het duurt voordat de chime of homebase de melding geeft. Is dit acceptabel (2-3 seconden), ga dan verder naar stap 3.
Verplaats de chime of homebase
Ga nu naar het volgende stopcontact en herhaal dit: is de vertraging acceptabel?
Bepaal de juiste plaats
Op deze manier kun je precies bepalen waar de homebase of gong het best geplaatst kan worden. Dit heeft met het bereik van de deurbel of camera te maken, maar ook met jouw wifi.

Oplossing 3: Verplaats de homebase of gong voor een beter bereik en snellere meldingen.

Eufy Homebase Smarthomefans

2. Cloudservice of dienst: storing?

Heb je een abonnement of clouddienst bij jouw smarthome, dan is het goed om te checken of er geen storing is. Het is namelijk goed mogelijk dat er iets aan de hand is met de servers van bijvoorbeeld Ring, Eufy (ja die hebben ook een clouddienst;)) of Nest.

Heb je geen abonnement of gebruik je lokale opslag (bijvoorbeeld Eufy, LSC Smart Connect), dan kun je deze stap overslaan

Storing?
Zo kun je checken of er een storing is voor jouw clouddienst
Check of je ingelogd bent
Check allereerst of je nog ingelogd bent binnen de app.
Zoek naar de statuspagina van jouw merk
Zoek de statuspagina van jouw merk op. De meeste (grote) merken hebben een dergelijke pagina.

Oplossing 4: Check de statuspagina van jouw abonnement en clouddienst

Hieronder vind je een aantal directe links. Anders Google je op: ‘<merk> status’.

3. Instellingen smarthome-app

Misschien een open deur, maar het komt maar eens voor dat de instellingen van jouw smarthome-app niet goed staan. Hierdoor krijg je vertraagde meldingen binnen.

Het is daarom maar beter dit gewoon even te checken.

Check je app
Check de smarthome-app van jouw deurbel of camera
Open de app
Open de app en check of je ingelogd bent
Check instellingen
Check daarna de instellingen: staan meldingen nog aan?

Oplossing 5: Check de instellingen van jouw app

Ga na of de instellingen van jouw smarthome-app goed staan!

LSC camera

4. Smartphone instellingen

Tegenwoordig bouwen smartphone-fabrikanten veel handige functies in. Eén daarvan is de energiebespaarder. Daarmee zorg je ervoor dat de batterij van jouw telefoon langer meegaat.

Hierbij wordt onder andere de frequentie waarmee gecheckt wordt op nieuwe meldingen ook verlaagd. Daardoor kan het zijn dat bepaalde meldingen vertraagd binnen komen.

Vroeger stond vooral Huawei bekend om deze vertragingen en kwamen meldingen soms pas minuten later binnen. Tegenwoordig is dit wel verbeterd, maar elke smartphone-fabrikant heeft deze functie tegenwoordig.

Smartphone energie besparingsmodus
Check de besparingsmodus op jouw smartphone, deze kan voorkomen dat er meldingen binnen komen.
Open de instellingen op je smartphone
Open de instellingen van je smartphone
Zoek naar de juiste instelling
Zoek naar de juiste instelling, dit kun je doen door te zoeken op batterij of accu binnen de instellingen. Vaak staat dat hieronder.
Pas deze instellingen aan
Pas deze instellingen aan. Of zet deze modus uit, of zorg ervoor dat jouw smarthome-app niet ‘bespaard’ wordt.

Oplossing 6: Check de instellingen van jouw smartphone

Pas de instellingen van jouw smartphone aan. Ik heb een aantal linkjes voor je onder elkaar gezet met hoe deze functies precies werken.

5. Problemen met jouw deurbel, camera of ander apparaat

Het is ook mogelijk dat jouw apparaat zelf een probleem heeft. Mogelijk moet er een software-update gedaan worden, of een reset.

Dit is per apparaat verschillend, dus het is lastig hier een concrete uitleg voor te geven. Op Smarthomefans heb ik veel guides geschreven over het resetten van deurbellen en camera’s, dus gebruik daarvoor de zoekfunctie op de site.

Oplossing 7: Het is ook mogelijk dat jouw smarthome-device een probleem heeft.

  • Check of er een firmware-update is

Dit doe je binnen de instellingen van jouw app

Als bovenstaande allemaal geen oplossing biedt, dan is er nog maar één ding dat je kunt doen.

Oplossing 8: Reset je device

Reset jouw volledige smarthome-apparaat. Zoek op Smarthomefans naar een uitleg, maar je kunt uiteraard ook Google of YouTube hiervoor gebruiken. Hieronder een aantal handige links.

Nog steeds geen oplossing, dan is er nog een allerlaatste strohalm

Oplossing 9: Neem contact op met de fabrikant

Neem contact op met de fabrikant van jouw apparaat. Dit kan ook via de winkel waar je hem gekocht hebt als je er niet uitkomt.

Tot slot

Hopelijk heeft dit jouw ‘vertraging’ opgelost. Zelf heb ik meerdere camera’s en een slimme deurbel in huis. Na het toepassen van deze stappen, reageren ze allemaal binnen een paar seconden.

  1. Eufy deurbel problemen: alle oplossingen op een rij
  2. Ring deurbel problemen: alle oplossingen op een rij
  3. LSC Smart Connect problemen: probeer dit eerst
  4. Nest deurbel problemen: probeer deze oplossingen eerst

Kom je er nog niet uit of heb je een smarthome-vraag?

Stel je vraag dan nu in de officiële Smarthomefans-community. Hier zijn veel smarthome-experts die je graag helpen. Uiteraard vind je hier ook slimme producten-inspiratie en smarthome-enthousiastelingen.

Stel je vraag

Oprichter van smarthomefans. Gek op gadgets, tech en specifiek smarthome. Ruim 10 jaar geleden de eerste 'automatisering' in huis gestart en sindsdien honderden producten en merken onderzocht en getest.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Plaats een reactie

Delen via: