Eufy deurbel problemen: alle oplossingen op een rij

Er zijn tegenwoordig heel wat voordeuren wat een slimme deurbel hangt van bijvoorbeeld Eufy, Nest of Ring. Maar wat nu als je Eufy deurbel problemen heeft? Er kan bijvoorbeeld geen verbinding gemaakt worden, of je krijgt geen meldingen. Dat is bijzonder vervelend, daarom in dit artikel een aantal oplossingen op een rij om de problemen met jouw Eufy video deurbel op te lossen.

Eufy deurbel

De Eufy deurbel is de laatste jaren steeds populairder geworden en dat is ook niet zo vreemd: het is een product met veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de lokale opslag, geen verplichting tot een abonnement en de goede prijs, zoals dit bij de concurrent wel vaak het geval is.

9.5
HomeWizard P1 meter
Direct inzicht in energieverbruik
Begin NU met besparen
Bijzonder betaalbaar
Check ook de HomeWizard combideal
🔥 De nieuwe smarthome-trend van 2022: bekijk alle details!

Toch zijn er regelmatig Eufy deurbel problemen, die over het algemeen vrij eenvoudig opgelost kunnen worden. Daarom hieronder een aantal veelvoorkomende issues en de daarbij behorende oplossingen.

Eufy deurbel problemen

Eufy deurbel problemen en oplossingen

Er zijn verschillende dingen die mis kunnen gaan met een slimme deurbel. Dit kan te maken hebben met jouw wifi-verbinding, de Homebase, app en de deurbel zelf.

Hieronder een de meest voorkomende Eufy deurbel problemen en oplossingen.

Eufy deurbel wifi problemen

Eén van de meest voorkomende problemen met van de Eufy deurbel heeft met de (draadloze) verbinding te maken. Dit kan enerzijds jouw ’thuis’ wifi zijn, anderzijds het draadloze netwerk waarmee de Eufy deurbel en Homebase communiceren.

Een aantal veelvoorkomende problemen zijn:

  • Slecht (live) beeld via de app – Het kan zijn het beeld van jouw (live) stream in de Eufy-app heel korrelig en van slechte kwaliteit is. Dit duidt (vaak) op een verbindingsprobleem of zwakke wifi/4G van jouw smartphone.
  • Trage opstarten van de stream – Duurt het lang voordat de stream in de app is opgestart, ook dit kan een verbindingsprobleem zijn.
  • Vertraagde meldingen – De bel gaat en twee minuten later krijg je pas een melding binnen.
  • Vertraagde gong op Eufy Homebase – De gong van de Eufy deurbel gaat op de Homebase, maar het kan zijn dat deze lang op zich laat wachten.
Energie besparen met slimme producten?
Downloaden dan ons e-book: Geld besparen met slimme producten (TIJDELIJK GRATIS)
Energie besparen met slimme producten?
Downloaden dan ons e-book: Geld besparen met slimme producten (TIJDELIJK GRATIS)

Er zijn dus twee verschillende draadloze netwerken betrokken: jouw eigen wifi en het netwerk van Eufy. Hieronder een aantal oplossingen op een rij.

  • Zet je Homebase dichter bij de deurbel. Zorg dat deze op een centrale plek in jouw woning staat. Niet te dicht bij de bel, maar ook zeker niet te ver af.
  • Check je eigen wifi-signaal. Ga bijvoorbeeld naast de bel en Homebase staan en doe een speedtest met je smartphone.
  • Herstart je modem/router
  • Verwijder eventuele obstakels tussen de deurbel en Homebase. Als dit geen optie, ga dan verder met de volgende stap.
  • Reset de Homebase en/of deurbel. Daarover verderop in het artikel meer.
Eufy deurbel

Accu of stroomvoorziening

Als je Eufy deurbel niet aan gaat of reageert, kan er iets mis zijn met de stroomvoorziening.

Heb je een model met accu, dan kun je de Eufy deurbel opladen. Hou er hierbij rekening dat je dit regelmatig moet doen, meestal eens in de één – twee maanden.

Heb je de Eufy deurbel bedraad aangesloten, check dan of jouw bel-trafo nog goed werkt. Check ook de specificaties van jouw specifieke model Eufy hoe krachtig jouw energiebron moet zijn. Het kan namelijk zo zijn dat deze te weinig stroom doorgeeft aan de deurbel. Er wordt een 16-24V 30VA aangeraden.

Eufy deurbel opladen

Microfoon en speaker

Wil je spreken tegen degene die bij de deur staat, maar kan deze je niet verstaand, dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn.

  • Geef de juiste rechten – Ga naar de instellingen van je smartphone en check of de Eufy-app toegang heeft tot de microfoon. Dit is een veelvoorkomend probleem.
  • Verbinding is te zwak – Het is mogelijk dat jouw verbinding simpelweg te zwak is om een signaal door te geven.
  • Speaker/microfoon is kapot – Het is natuurlijk ook mogelijk dat de speaker of microfoon van jouw Eufy-deurbel kapot is. Als je denkt dat dit het geval is, kun je het beste contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.
Eufy Homebase

Homebase verbindingsproblemen

We hebben de verbindingsproblemen al eerder aangestipt, maar er kunnen ook specifieke problemen met de Homebase zijn.

Het is dan goed om te weten wat de rol van de Homebase precies is. De Eufy deurbel zelf maakt verbinding met de Homebase, die op zijn beurt weer met internet verbonden is. Je hebt er hier voor gekozen dit bedraad of draadloos te doen.

Zoals je je wellicht kunt voorstellen, dient de Homebase en een stabiele verbinding met de bel te hebben. Maar ook de internetverbinding moet stabiel zijn. Je dient dus een plek te zoeken, waarbij je deurbel, maar bijvoorbeeld ook de Eufy camera en eventuele andere apparaten optimaal verbinding maken.

Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je natuurlijk ook altijd de Homebase en deurbel resetten. Op deze manier gaan beide weer naar fabrieksinstellingen en dien je alles opnieuw in te stellen.

Eufy deurbel

Problemen met de Eufy-app

Heb je problemen met de Eufy-app, dan heeft dit mogelijk ook met je verbinding te maken. Blijf je problemen hebben, dan kun je de volgende acties ondernemen.

  • Start je smartphone opnieuw op – Dit is altijd stap één en is zo gepiept. Geen oplossing, ga dan verder naar de optie hieronder.
  • Update de app – Ga naar de Play Store (Android) of App Store (iOS) en zorg dat je de laatste versie van de Eufy-app hebt geïnstalleerd
  • Verwijder en installeer opnieuw – Dit is de meest radicale oplossing voor de app. Verwijder deze en start een nieuwe installatie.

Eufy deurbel probleem nog niet opgelost?

Is jouw Eufy deurbel probleem nog niet opgelost, dan heb je is het verstandig om contact op te nemen met support van Eufy.

Deze pagina is dan een goed startpunt. Selecteer jouw type deurbel en bekijk alle tips, mogelijkheden en adviezen. Ook kun je in de community rondkijken en je vraag eventueel posten.

Kom je er nog steeds niet uit, dan kun je chatten, mailen of bellen met het support-team van Eufy. Er is helaas geen Nederlands telefoonnummer, maar hier kun je een overzicht van alle contactopties vinden.

Lees ook

Oprichter van smarthomefans. Gek op gadgets, tech en specifiek smarthome. Ruim 10 jaar geleden de eerste 'automatisering' in huis gestart en sindsdien honderden producten en merken onderzocht en getest.

Plaats een reactie

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen