Nederlandse smarthomeproducten krijgen weinig updates

Er is ruimte voor verbetering; maar is dat ook echt nodig?

Geschreven door

Wesley Akkerman

smarthome algemeen

Laatste update:

0

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

💡 In het kort

Het is slecht gesteld met de hoeveelheid updates die uitkomen voor smarthomeproducten die we in Nederland gebruiken, blijkt uit een steekproef van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Slechts zes op de vijftien apparaten kregen een update tussen juni 2022 en oktober 2023.

Onlangs heeft de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur een steekproef laten uitvoeren om te zien hoe het gesteld is met het updatebeleid van verschillende fabrikanten van slimme apparaten. En wat blijkt: zo heel goed gaat het eigenlijk niet met onze slimme apparaten.

We ontvangen dus vrij weinig smarthome updates als het gaat om die slimme apparaten. Dat blijkt uit een steekproef van Dialogic en Creds, die dat in opdracht deden van ACM en de rijksinspectie. Binnen die steekproef werd gekeken naar drie lampen, drie wasmachines, drie babyfoons, drie tv’s en drie thermostaten.

lsc lamp resetten
(Afbeelding: Action)

Smarthome updates zijn er niet in overvloed

Uit een eerdere peiling bleek dat veel apparaten in 2022 geen updates ontvingen. En met de nieuwe steekproef werd gecontroleerd of dat nog steeds het geval is. Uit die steekproef blijkt nu dat zes op de vijftien apparaten tussen juni 2022 en oktober 2023 een update ontvangen hebben; veel apparaten kregen geen updates meer, terwijl dat voorheen wel het geval was.

Nu kun je de vraag stellen of bepaalde apparaten tot in de eeuwigheid updates moeten ontvangen. Als een bepaald product doet wat het moet doen, waarom heb je dat updates nodig? Soms kunnen fabrikanten functies toevoegen, maar veiligheid en beveiliging is wat ons betreft de belangrijkste reden. Mensen vinden keer op keer nieuwe digitale gevaren uit, waardoor fabrikanten dus scherp moeten blijven om ervoor te zorgen dat de gebruikersbasis veilig blijven.

Verder blijkt uit deze steekproef dat de bedrijven achter de producten vaak onduidelijk zijn als het gaat om smarthome updates. Zo weten consumenten niet hoe lang ze support mogen verwachten. Er valt dus nog winst te behalen.

Kom je er nog niet uit of heb je een smarthome-vraag?

Stel je vraag dan nu in de officiële Smarthomefans-community. Hier zijn veel smarthome-experts die je graag helpen. Uiteraard vind je hier ook slimme producten-inspiratie en smarthome-enthousiastelingen.

Stel je vraag

Topics:

Wesley hield aanvankelijk even de boot af, maar sinds de aanschaf van een Philips Hue-starterpakket is hij helemaal om. Sindsdien houdt hij zich met alles smarthome bezig en test hij geregeld slimme lampen, thermostaten, deurbellen, sloten, verschillende accessoires en - z'n favoriet - stofzuigers.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Plaats een reactie

Delen via: