Onlangs heeft de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur een steekproef laten uitvoeren om te zien hoe het gesteld is met het updatebeleid van verschillende fabrikanten van slimme apparaten. En wat blijkt: zo heel goed gaat het eigenlijk niet met onze slimme apparaten.
We ontvangen dus vrij weinig smarthome updates als het gaat om die slimme apparaten. Dat blijkt uit een steekproef van Dialogic en Creds, die dat in opdracht deden van ACM en de rijksinspectie. Binnen die steekproef werd gekeken naar drie lampen, drie wasmachines, drie babyfoons, drie tv’s en drie thermostaten.
Smarthome updates zijn er niet in overvloed
Uit een eerdere peiling bleek dat veel apparaten in 2022 geen updates ontvingen. En met de nieuwe steekproef werd gecontroleerd of dat nog steeds het geval is. Uit die steekproef blijkt nu dat zes op de vijftien apparaten tussen juni 2022 en oktober 2023 een update ontvangen hebben; veel apparaten kregen geen updates meer, terwijl dat voorheen wel het geval was.
Nu kun je de vraag stellen of bepaalde apparaten tot in de eeuwigheid updates moeten ontvangen. Als een bepaald product doet wat het moet doen, waarom heb je dat updates nodig? Soms kunnen fabrikanten functies toevoegen, maar veiligheid en beveiliging is wat ons betreft de belangrijkste reden. Mensen vinden keer op keer nieuwe digitale gevaren uit, waardoor fabrikanten dus scherp moeten blijven om ervoor te zorgen dat de gebruikersbasis veilig blijven.
Verder blijkt uit deze steekproef dat de bedrijven achter de producten vaak onduidelijk zijn als het gaat om smarthome updates. Zo weten consumenten niet hoe lang ze support mogen verwachten. Er valt dus nog winst te behalen.
01
Review nieuwe HomeWizard Energy Socket: de upgrade waard?