Review Dyson 360 Vis Nav: vooral slim ontworpen, maar….

De Dyson 360 Vis Nav is een dure robotstofzuiger, die niet geschikt is voor elk huis.

Geschreven door

Wesley Akkerman

·

Gereviewd door

Ruud Caris
dyson 360 vis nav

Laatste update:

0

Publicatie:

·

Laatste update:

·

0

De Dyson 360 Vis Nav is de tweede slimme robotstofzuiger die dit gerenommeerde merk uitbrengt. De Dyson 360 Huerist had een flinke gebruiksaanwijzing en veel van die problemen heeft de Britse fabrikant inmiddels opgelost. Maar toch blijft er veel te wensen over — helemaal voor een apparaat dat 1.299 euro kost.

dyson 360 vis nav
Foto: Wesley Akkerman / Smarthomefans

In de basis is de Dyson 360 Vis Nav in elk geval een slim ontworpen robotstofzuiger. Voorop zit een brede en dikke borstel, die rechtstreeks van een normale Dyson-steelstofzuiger geplukt lijkt te zijn. Niet alleen de borstel, maar ook de snelheid waarmee die werkt, maakt indruk: met 110.000 rotaties per minuut laat die weinig vuil liggen.

Dyson 360 Vis Nav
3.0
Pluspunten:
  • Zuigkracht
  • Slim ontwerp
  • App optioneel
  • Gemakkelijk onderhoud
  • Installatie
Aandachtspunten:
  • Duur product
  • Navigatie gaat moeizaam
  • Accu gaat niet lang mee
  • Geen objectherkenning
Bekijk actuele prijs →

Dyson 360 Vis Nav is slim ontworpen

Dit betreft overigens geen simpele, rubberen borstel, maar eentje met haartjes. Het ontwerp stelt je als gebruiker in staat je eigen haren snel los te trekken; als ze daar al in blijven hangen. Want met een flinke zuigkracht, waarmee Dyson alle concurrentie achter zich laat, blijft er maar weinig hangen, plakken of vastzitten. Ongeacht het onderdeel.

De Dyson 360 Vis Nav installeren is overigens zo gebeurd. Eerst moet je het oplaadstation neerzetten. Dan kun je de stroomkabel langs de kabelgoot achterop netjes wegwerken. Dat soort designelementen komen we vaker bij Dyson-producten tegen. Die zijn bijzonder effectief, dus we zijn blij die ook op dit model tegen te komen.

Een ander slim onderdeel is het rubberen hekje dat naar buiten kan schuiven. Daarmee kan de Dyson 360 Vis Nav bijvoorbeeld de randen of langs de plinten stofzuigen. Dit werkt naar ons idee beter dan wanneer een dunne borstel dat werk op zich neemt. Nu bestaat er geen kans dat het vuil aan de zijkant opnieuw de kamer in geslingerd wordt.

Zo’n zijborstel is meestal overactief, waardoor er vuil op plekken kan komen waar de robotstofzuiger reeds geweest is. Daardoor blijft er nog wel eens vuil achter, wat een negatieve indruk geeft — ook al zou zo’n stofzuiger verder goed functioneren. De Dyson 360 Vis Nav kent dit probleem niet, al lopen we wel tegen andere dingen aan.

dyson 360 vis nav
Foto: Wesley Akkerman / Smarthomefans

Navigeren gaat moeizaam

Want ondanks het feit dat de Dyson 360 Vis Nav beschikt over een fisheyelens, gebruikt het apparaat die niet om beelden van de omgeving te maken. Dat is positief in het kader van privacy, maar negatief als het gaat om gebruikersgemak. Nu navigeert de robotstofzuiger op een nogal willekeurige manier, wat op zich niet erg hoeft te zijn.

Maar in dit geval houdt het in dat het schoonmaakproces onnodig lang duurt. Ja, uiteindelijk komt die overal waar die zijn moet, maar het kan soms twee uur duren voordat het proces voltooid is. De Dyson 360 Vis Nav heeft daarnaast geen objectherkenning, waardoor die dus niet precies weet wat die wanneer moet ontwijken of vermijden.

Het model maakt wel zogenaamde vaste punten aan, waardoor die enigszins rekening kan houden met meubels, maar erg accuraat is dat alternatief niet. Soms blijft die tegen dezelfde meubels aanbotsen, terwijl die andere vaste punten in huis centimeters van tevoren wil ontwijken (met als gevolg dat een klein deel dus niet schoongemaakt wordt…).

Daarnaast vormt het gebrek aan herkenningssoftware – via de camera – een probleem voor kabels en drempels. De Dyson 360 Vis Nav heeft er op zich geen moeite mee ergens overheen te rijden. Maar dat betekent ook dat die draden en snoeren opslokt. Het apparaat weet gewoon niet wat het wel en niet moet ontwijken, en dat straalt weinig vertrouwen uit.

dyson 360 vis nav
Foto: Wesley Akkerman / Smarthomefans
dyson 360 vis nav
Foto: Wesley Akkerman / Smarthomefans

Accu, app en onderhoud

In het appartement van ondergetekende (57 vierkante meter) is de Dyson 360 Vis Nav vaak twee uur bezig. En dat terwijl concurrerende robotstofzuigers minder dan de helft van de tijd kwijt zijn. Tussentijds moet die ook nog een keer opladen (twee keer met wat pech), waardoor dat proces soms meer tijd in beslag neemt dan je eigenlijk zou willen.

De duur van het schoonmaakproces gaat er daarnaast niet op vooruit wanneer je de Dyson 360 Vis Nav wat vaker aanzet. Zonder camera en herkenningssoftware zal die altijd dezelfde fouten maken. Binnen de app kun je wel wat zones aanmaken die die moet ontwijken, maar dat is eigenlijk de enige manier om hem een beetje bij te sturen.

Dat gezegd hebbende is het wel een voordeel dat je de app niet per se hoeft te gebruiken. Je kunt de robot aansturen vanaf het schermpje bovenop, en krijgt daarmee toegang tot dezelfde functies als binnen de app. Je kunt de app wel gebruiken voor het aanmaken van de kaart, waar je zelf zones op instelt. Ook kun je het stofniveau op die kaart bekijken.

dyson 360 vis nav
Foto: Wesley Akkerman / Smarthomefans
dyson 360 vis nav
Afbeelding: Wesley Akkerman / Smarthomefans

Conclusie

Tot slot is het onderhoud van de Dyson 360 Vis Nav een peulenschil. De verschillende onderdelen klik je gemakkelijk los, maak je in een handomdraai schoon en zet je ook zo weer vast. Nogmaals: qua slim ontwerp ontbreekt niets, maar als het gaat om het dagelijkse gebruik dan kun je beter krijgen — helemaal wanneer je meer dan duizend euro uitgeeft.

Kom je er nog niet uit of heb je een smarthome-vraag?

Stel je vraag dan nu in de officiële Smarthomefans-community. Hier zijn veel smarthome-experts die je graag helpen. Uiteraard vind je hier ook slimme producten-inspiratie en smarthome-enthousiastelingen.

Stel je vraag

Wesley hield aanvankelijk even de boot af, maar sinds de aanschaf van een Philips Hue-starterpakket is hij helemaal om. Sindsdien houdt hij zich met alles smarthome bezig en test hij geregeld slimme lampen, thermostaten, deurbellen, sloten, verschillende accessoires en - z'n favoriet - stofzuigers.

Foutje gezien? Mail mij! Dat zou ik enorm waarderen.

Feedback form

Plaats een reactie

Delen via: